همه روزه از 9:30 الی 7 عصر

بلوار مرزداران خیابان ناهید کارواش کاسپین تعمیرگاه علی توکیو

گارانتی 20/000 کیلومتر

روز های کاری از 9:30 الی 7 عصر
بلوار مرزداران خیابان ناهید کارواش کاسپین تعمیرگاه علی توکیو

گارانتی 20/000 کیلومتر

دلیل لرزش موتور تویوتا کمری

Logopit_1626956409383_compress0

در این مقاله سعی شده چند دلیل برای لرزش های شایع موتور تویوتا کمری ACV-40 یعنی کمری های مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ با موتور چهار سیلندر ذکر گردد.

موتور چهار سیلندری که بر روی کمری نصب شده از نوع 2AZ-FE تویوتا است و با حجم ۲.۴ لیتری، موتور کم استهلاک و با بازدهی متوسط است. اساس احتراقی این موتور همانند موتور تتا II هیوندای و کیا است و برای اینکه اثر ناک و لرزش این موتور خنثی شود از بالانسر در زیر موتور ( زیر محفظه کارتل) استفاده می شود.

بالانسر این موتور با اتصال چرخ دنده ای با میلنگ، به گردش در آمده و با لنگ هایی که دارد فشار ناک بلوکه سیلندر را معکوس میکند.

در نتیجه یکی از عواملی که می تواند در موتور تویوتا کمری لرزش ایجاد کند خرابی و وجود عیب در بالانسر است. اما به غیر از بالانسر عوامل دیگری نیز وجود دارند که در موتور کمری لرزش ایجاد می کنند.

همانگونه که خیلی ساده عنوان شد، موتور چهار سیلندر کمری اثر ناک بسیار بالایی در دور های آرام دارد. اگر دور موتور کمری در حالت کارکرد درجا از ۶۰۰ RPM پایینتر بیاید شما لرزش بسیاری را احساس خواهید کرد که آزاردهنده نیز هست. چه عواملی سبب می شود با پدیده افت دور موتور (Rogh idlling) در کمری که بسیار شایع است مواجه شویم؟

مهمترین عامل ؛ عدم سرویس های دوره ای سیستم کنترلر موتور است، در واقع در هفتاد درصد موارد؛ این لرزش به دلیل پیری و خستگی کنترلر موتور ایجاد می شود. شمع ها، وایر های کوچک انتهای کویل های کمری، سوزن ها، مدارات سوخت رسانی، صافی بنزین و خصوصا دریچه گاز؛ در صورت مستهلک شدن و اتمام تاریخ مصرف، و یا کثیفی و جرم گرفتگی، باعث می شوند یونیت کنترل موتور با ناک شدید مواجه شود و با سنسور هایی که در اختیار دارد خصوصا سنسور مپ و اکسیژن، تزریق بنزین برای جلوگیری از افت دور موتور را بالا می برد، اما این افزایش نیز نمیتواند جلوی لرزش را بگیرد و در انتها موتور تسلیم می شود.

موتور تویوتا کمری فوق العاده جان سخت بوده و به سادگی از کار نمی افتد اما این بدان معنی نیست که موتور دچار عیبی نشده است، وجود رینگ موتور فرسوده و واشر سرسیلندر خسته در این موتور عامل دیگری است که قدرت موتور را کاهش داده و باعث ایجاد لرزش در موتور می شود.

عامل دیگری که گاها سبب ایجاد لرزش در موتور تویوتا کمری می شود وجود ایراد در توربین گیربکس یا به اصطلاح علمی تورک کانورتور است. در این حالت عموما موتور در دور درجا عادی بوده اما زمانی که شما از N به R یا D شیفت می نمایید موتور وارد لرزش می شود. این ایراد نیز در خودروی کمری شایع بوده و می بایست توسط یک کارشناس فنی مجرب کنترل گردد.

ایراد لرزشی دیگری که در تابستان با آن مواجه می شوید گرفتگی کمپرسور کولر است، زمانی که کمپرسور کولر بار اضافی بگیرد موتور با افت قدرت مواجه شده و وارد همان بحث افت دور موتور و لرزش خواهد شد.در این زمان باید کمپرسور کولر چک شود.

این عیوب که تا اینجا ذکر شد در خودروهای تویوتا کمری بسیار شایع است و به غیر از مورد بالانسر، در سایر موارد در موتور های یاریس و کرولا نیز شایع می باشد.ایراد های بسیار نادری نیز بوده که باعث ایجاد لرزش در کمری می شود مثل خرابی دریچه گاز و ای سی یو، اما بسیار نادر و انگشت شمار با آن مواجه بوده ایم.

اخبار جدید و اطلاعیه های ما را دنبال کنید

چنانچه تمایل دارید اخبار جدید ما را دنبال کنید و از اطلاعیه های جدید تعمیراتی که برای خودروهای مختلف صادر می شود باخبر شوید شماره تماس خود را در این بخش وارد کنید. شماره شما به صورت محرمانه نزد ما حفظ شده و هیچ پیغام تبلیغاتی صادر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *